Wednesday, November 30, 2005

Atles store dag


Atle har jaktet i Sør-Afrika i fem år, og han er her for sjette gang. Siden den første turen har han jaktet på to flotte dyr - waterbuck og kudu - uten hell. Idag tok Johan oss med til område med mye dyr og flotte dyr. Her var det noe for enhver smak - også for meg som bare
fotograferer.

Her var det bl.a. store flotte oryxer, nyalaer, kuduer og waterbucks. Alt lå til rette for at dette kunne bli Atle sin store dag, men første jaktøkta, der Atle, Tinus og jeg vandret rundt i busker og kratt, var totalt resultatløs. Etter lunsj var vi imidlertid heldigere. En flott waterbuck stod plutselig under et tre - i perfekt avstand. Bang - ett skudd og bukken lå i bakken. Et nytt trofe til Atle. Hornene målte 28 1/2 tomme.

Etter siesta dro vi ut på leting etter en stor, flott kudu som vi hadde sett flere ganger tidligere på dagen. Vi fant flokken, og Atle, Tinus og jeg la ut på jakt etter den. Vi så den et par ganger, men aldri nær nok til at Atle kunne skyte. På toppen av alt nektet kamera mitt å ta bilder - for tredje gang i dag. Vi hadde nesten gitt opp da Johan kalte oss over walkie-talkien. Kuduoksen vi jaktet stod under et tre noen hundre meter unna oss. Vi lokaliserte området, la om kursen og speedet opp. Nå hadde Tinus og Atle tydelig fått ferten av noe. Jeg halset bak, og konstaterte at kamera endelig fungerte igjen.

Da vi nærmet oss området der kuduoksen stod, steg spenningen, og plutselig kom fire kuduer gallopperende forbi oss. Tinus og Atle bråsnudde og løp etter. Jeg lå noen meter bak og så Atle fyre av et skudd, men jeg så ikke dyret. Men det gikk ikke lang tid før jeg forstod at dyret lå i bakken.

Det er vel ingen overdrivelse å si at den-ikke-lenger-fullt-så-unge Kleppe var både glad og stolt da han kunne konstatere at dagens andre trofe var innkassert, og at en fem år gammel drøm var gått i oppfyllelse. Et stort og fint dyr var det også. Hornet målte over 50 tommer.

4 Comments:

Blogger jarle said...

En sværing! Gratulerer med flott bytte! Men - skal dere ikke snart dra i badeland?

Atle: Kjøp deg et nytt kamera! D70s eller D50. Evt. en D2X som Bjarte kan teste i Afrika. Du trenger det!

Jarle

12:57 PM  
Blogger Bjarte said...

Bilde fra badeland kommer ...

1:07 PM  
Blogger Tone said...

Klart du må kjøpe en D2X. Med disse motivene må du ha det beste!

1:45 PM  
Blogger Snorre Kleppe said...

Den der blir jysla dyra å få med seg heim. Kanskje du kan få kvantumsrabatt. Øvevekt på flyet er ca 30 kr pr kilo. 200 X 30 = 6000.....drit i. La ann ligga og ta med horna te meg. Har høyrt det ska ver et afrodisi......ett eller annet. :-)

1:08 PM  

Post a Comment

<< Home